Hoci podľa kalendára je už zimný mesiac, v minulých dňoch michalovskí cestári odstraňovali dažďovú vodu v rôznych častiach okresov Michalovce a Sobrance.
Voda opäť úradovala
„Počas výdatných zrážok voda stekala voda z polí. Pretekala aj cez cesty, a to najmä na úsekoch medzi Trhovišťom a Rakovcom nad Ondavou, Zbudzou, Starým a Oreským, ako aj Sobrancami a Horňou,“ konštatoval Michal Kráľ, poverený vedúci michalovského strediska Správy a údržby ciest KSK. Na uvedených miestach bolo na cestách asi 5 centimetrov vody. Tá však brala so sebou aj ornicu, ktorá upchávala priepusty. Voda nemala kde odtekať, a tak si to nasmerovala na jednotlivé komunikácie. Nebezpečné úseky cestári označili prenosnými dopravnými značkami. Uvedomovali si však, že ešte nie je všetkému koniec. V dôsledku intenzívneho dažďa bol na rieke Latorica vyhlásený 2.stupeň povodňovej aktivity. Správa ciest však bola pripravená zasiahnuť v prípade zaplavenia cestných úsekov. S prvými snehovými prehánkami na prelome novembra a decembra až také ťažkosti nemala. „Zjazdnosť úsekov sme zabezpečili bez problémov. Akurát na Riedkom vrchu medzi Strážskym a Nižným Hrabovcom sa skrížili kamióny, čím na niekoľko hodín zablokovali túto frekventovanú komunikáciu,“ poznamenal.
Niektoré cesty neupravujú
„Zimnú pohotovosť dispečersko-spravodajskej služby a personálu sme vyhlásili 1.novembra,“ zdôraznil poverený vedúci. V Michalovskom a Sobranskom okrese je celkove 570 km ciest I., II. a III.triedy. V rámci zimnej údržby sa michalovské stredisko (pozostávajúce aj zo stredísk v Sobranciach a V.Kapušanoch) stará „len“ o 546 km ciest. „Zostávajúca časť ciest nie je v zime udržiavaná. Ide o úseky Dúbravka - Falkušovce, Dúbravka - Ložín a Lekárovce - štátna hranica Slovenska s Ukrajinou,“ objasnil. Cestári majú v troch strediskách k dispozícii 18 sypačov, 10 traktorov, 6 nakladačov a snehové frézy. Priemerný vek mechanizmov však prevyšuje dvadsať rokov. V uplynulých rokoch bol vozový park doplnený o dva sypače. „Technika už má svoje roky. Často sa kazí, a tak majú opravári plné ruky práce. V našej opravárenskej dielni ich pracuje šesť,“ uviedol M.Kráľ. Neodmysliteľnou súčasťou zimnej údržby je aj posypový materiál. Na skladoch je v súčasnosti 4-tisíc ton drveného kameniva a tisíc ton soli. „Do konca roka by sme mali dostať ešte 300 ton soli,“ doplnil. Zimnú údržbu ciest zabezpečuje osemdesiat zamestnancov. Pracujú v trojzmenných prevádzkach. Zimná služba Správy a údržby ciest trvá non-stop. Skončiť by sa mala v marci.
Menší výpadok financií
Finančná situácia michalovského strediska je viac-menej stabilizovaná. V tomto roku však nedostalo prostriedky na obnovu sídla a priľahlého priestranstva. „Košický samosprávny kraj totiž tieto zdroje vyčlenil na renováciu ciest, ktoré boli poškodené po jarných povodniach,“ vysvetlil. V uplynulých rokoch však tieto peniaze na účet SaÚC prišli. Boli použité na vynovenie administratívnych priestorov. Jednotlivé práce pozostávali z opravy strechy a výmeny zastaraných okien za plastové.
(n)