Dvaja mladí východoslovenskí umelci Ján Vasilko a Peter Králik, známi nielen na Slovensku, ale i v zahraničí, založili 10. marca 2003 ojedinelú výtvarnú skupinu „Strana železných“.
Strana železných je apolitická skupina zameraná na utopickú, melancholickú, romantickú a tiež trochu absurdnú činnosť. Členovia Ján Vasilko - sekcia Kovo a Peter Králik - sekcia Agro, spoločne bojujú za ochranu práv a slobôd strojov a poľnohospodárskych mechanizmov. Táto umelecká strana vznikla v myšlienkach Vasilka a Králika. „Takým jedným z hlavých dôvodov bolo, že sme si začali všímať rôzne skupiny a umelecké združenia,“ povedal Peter Králik Ide o ojedinelú výtvarnú dvojicu umelcov, ktorí tvoria individuálne. Spájajú ich poľnohospodárske stroje. Majú blízky vzťah k pôde, prírode a absurdnému humoru. Peter a Jano tento rok v apríli v Bratislave predstavili svoje diela plné poľnohospodárskych strojov – kombajnov, traktorov a tiež žatvy a železného humoru. Pred nedávnom sa títo dvaja a ďalší umelci, zúčastnili workshopu v Košiciach vo Východoslovenskej galérii, ktorej výstavné priestory boli premenované na Galériu A22, kde maľovali priamo na steny výstavnej siene svoje umelecké diela. Išlo o multimediálnu umeleckú show pod názvom „NOC NOC´10“ pri príležitosti Medzinárodného dňa múzeí a galérií. Krstným otcom galérie sa stal Juraj Bartusz, sochár, multimediálny umelec a pedagóg na Fakulte umení TU Košice.
Peter Králik
Peter Králik pochádza z Michaloviec. Je to mladý výtvarník, sochár, zakladateľ galérie Subterén v Michalovciach a pedagóg. Absolvoval Fakultu umení Technickej univerzity v Košiciach v roku 2006, Ateliér slobodnej kreativity 3D profesora Juraja Bartuzsa. Má za sebou stáž v Taliansku. Peter má blízky vzťah k poľnohospodárstvu, jeho technike a k tzv. agroprocesorom. Agroart u výtvarníka znamená výtvarnú reflexiu s použitím vegetačných procesov poľnohospodárskych rastlín. Inšpiruje sa najmä prírodou, prostredím v ktorom žije, prechádzkami po poliach a lúkach či návštevami rozpadnutých poľnohospodárskych družstiev. Jeho umelecké diela odrážajú tesné prepojenie človeka a prírody a to hlavne tam, kde človek využíva prírodu pre zabezpečenie stravy. Od detstva mu prirástol k srdcu poľnohospodársky štýl, ako sú obrábacie stroje, rastliny a iné. Má blízky vzťah k faune a flóre.
Jedna z jeho prác boli slnečnice, z ktorých vyberal semienka, až z toho vytvoril text priamo na slnečniciach na poli, ktoré v ňom vzbudzujú akýsi rešpekt. Zameriava sa na krehkú symbiózu medzi človekom a prírodou s apelom na užívanie jej zdrojov. Jeho obrazy prinášajú grafickú štylizáciu a poskytujú pohľad na utajený duševný život poľnohospodárskej techniky. Vo svojej zbierke má sériu maľovaných moderných pohľadov na zem, poľnohospodársku krajinu z nadhľadu, v jeho tvorbe nájdete veľa strojov a techniky. Ďalšou zaujímavou sériou sú maľby s názvom Sejba, zber a orba, kde sa konzumuje chlieb, pričom nie je známe, odkiaľ je chlieb a z čoho je. Je to kolobeh ukrývajúci pojem chlieb. Taktiež sa venuje fotografovaniu a videám. V roku 2005 mal netradičnú, ale zaujimavú myšlienku, že rozoslal po slovenských galériách balíky pravého východoslovenského sena s výzvou zaradiť ich do zbierok umenia. Niektoré jeho práce obsahujú recesistické prvky hlavne v utopickej snahe povýšiť agroprocesy nad iné činnosti človeka. Svoje diela realizuje prevažne v prírode, využíva pri tom prírodné prostriedky, ale aj v domácom ateliéri tie, na ktorých usilovne pracuje.
Ján Vasilko
Ján Vasilko pochádza od Humenného, ale už dlhší čas žije v Košiciach. Venuje sa maľbe. Je absolventom Strednej školy úžitkového výtvarníctva a ateliéru súčasného obrazu pod vedením prof. Rudolfa Sikoru a doc. Adama Szentpéteryho na Fakulte umení Technickej univerzity v Košiciach. Je najvýraznejším predstaviteľom novej umeleckej generácie. Jano bol na študijných stážach na VŠVU v Bratislave, na AVU v Prahe a na štipendijnom pobyte v New Yorku. Po návrate z pobytu v USA namaľoval reprezentatívnu sériu malieb „Štúdie pre utopickú vežu,“ a to v rokoch 2005 – 2006. V New Yorku saVasilko inšpiroval hokejovou ligou NHL. Zachytil ju na obraze, kde sú znaky skrachovaných hokejových klubov NHL. Janove obrazy vychádzajú z romantického nadšenia pre výrobné a úžitkové stroje, výrobné haly či roboty. Zaujímajú ho ideály, utópie, hrdosť, romantizmus v pôvodnom a neskazenom zmysle slova ,tiež humor, ktorému málokto rozumie. Venuje sa utopickým náčrtom rôznych technických štruktúr, veží, sôch či architektúr. Jeho maľby sú plné schematických geometrizmov, architektonických štruktúr, industriálnych obrazcov, kde sú zakódované symboly alebo logá, ako sú VSŽ, ŽSR, NHL a iné. Na Jánových maľbách sa vypínajú tiež podivné monumenty, veže, ale aj pamätníky. Venuje sa médiu maľby, jeho myslenie je nevyhnutné čítať v širších spoločenských aj historických súvislostiach. Prednedávnom predstavil svoje nové maľby z utopickej série „Návrhy na Múzeum súčasného umenia pre Košice 2013“. Inšpiruje sa tiež medzivojnovými ruskými avantgardami a dadaizmus kombinuje do romanticky humanistickej, architektonicky konštruovanej utopickej maliarskej výpovede.
Kde ich vidieť
Dvojicu apolitickej skupiny „Strana železných“ vybrali pred rokom v máji na svetove bienale súčasného umenia v Prahe. Každoročne organizujú spoločné výstavy, ale takisto každý samostatne. Svoju skupinu bližšie predstvavili aj na „PECHA KUCHA“ v Košiciach. Už koncom júna budete mať možnosť, zhliadnuť ich na „Easthethic festival“, ktorý sa uskutoční na Zemplínskej šírave v stredisku Lúč a takisto na festivale Pohoda. (mk)