Dostať dieťa v tejto technickými výmoženosťami presiaknutej dobe pre umeleckú oblasť je pedagogické majstrovstvo.
Dôvod je jednoduchý. Dieťa uprednostní prácu s notbookom, alebo tabletom. Patrí to k dnešnému životnému štýlu. Zamyslíme sa preto nad týmto faktom a tešme sa, ak stretneme dieťa, ktoré má záujem o literárnu súťaž v prednese slovenskej poézie a prózy Hviezddoslavov Kubín. To dieťa je vyspelé, jazykovo zdatné, neuspokojí sa s jednoduchým detským textom a preto si vyberie ukážku, ktorá sa mu páči, aj keď ukážka je z tvorby regionálnej autorky. Ukážka bude publikovaná v spoločnej zbierke tvorby regionálnych autorov - členov klubu Čriepky pri Zemplínskej knižnici Gorazda Zvonického v Michalovciach. Predpokladaný termín vydania zbierky je máj 2019. Nemáme právo brať dievčatku text, ktorému rozumie a je mu srdcu blízky. Na otázku rodičov, prečo si vybrala práve tento text bez rozmýšľania odpovedala: „Text sa mi veľmi páči, veľmi ma zaujal, jednoducho ho chcem recitovať. Rozprávanie o lipe je veľmi zaujímavé a poučné. Chcem, aby to počuli aj ďalšie deti a obdivovali našu prírodu“.
Zamyslíme sa preto nad tým, či je vhodným krokom predsedkyne poroty povedať takému dieťaťu, že ukážka nemenovanej regionálnej autorky tu nepatrí. Chcem podotknúť, že takéto konštatovanie je povedané pred všetkými účastníkmi súťaže. Nasledujú ďalšie otázky, na ktoré dieťa musí odpovedať: „Čítala si už celú knihu“?, to je jedna z ďalších otázok. Členovia poroty predsa musia vedieť, že ju dieťa nemohlo čítať, pretože bude vydaná v najbližšom období. Tento fakt bol uvedený aj v prihláške do súťaže. Je to nepríjemný krížový výsluch, ktorý k vyhodnoteniu súťaže nepatrí. Pýtam sa, či v danom prípade nedošlo k porušeniu zákona...? Dieťa odchádza zo súťaže psychicky zlomené, s trasúcimi sa rukami, s konštatovaním, že viac recitovať nebude, nechce sa zúčastniť podobnej súťaže a zažiť podobnú situáciu. Nie je mi celkom jasné, prečo súťažiacich hodnotí porota, ktorej členovia pôsobili, alebo pôsobia ako pedagógovia na stredných školách. Tu je potrebné si uvedomiť, že súčasný životný trend je iný, čo sa prejavuje aj na vyspelosti detí aj na 1.stupni základnej školy.
40 rokov som pôsobila v učiteľských službách ako pedagóg. Veľmi sa ma preto dotýka, ak počujem v médiách negatívne postoje širokej verejnosti k práci našich pedagógov. Táto skúsenosť z 11. apríla 2019 má však núti zamyslieť sa nad tým, či široká verejnosť nemá v mnohých aspektoch pravdu.
Valéria Kmecová