22. septembra bol opäť „Deň bez áut“. Práve včera ste mali nechať svojho tátoša v garáži alebo zaparkovaného pred domom. Michalovské cesty však vôbec nezívali prázdnotou.
Európsky týždeň mobility
Deň bez áut bol súčasťou Európskeho týždňa mobility, ktorý vyhlásila Európska komisia. Trval v termíne od 16. do 22. septembra. Osvetová kampaň sa zamerala na používanie verejnej dopravy, cyklistiky, pešej dopravy a podporu európskych miest a obcí pri presadzovaní udržateľnej mobility. Témou tohtoročného Európskeho týždňa mobility bol Travel Smarter, Live Better - Cestovať jednoduchšie, žiť lepšie. Do Európskeho týždňa mobility sa každoročne zapájajú desiatky európskych miest a milióny obyvateľov.
Michalovce neponúklo bezplatnú dopravu
Niektoré slovenské mestá mali počas včerajšieho dňa bezplatnú mestskú dopravu (Prešov, Košice). Takýmto spôsobom sa snažili docieliť, aby vodiči nechali aspoň v jediný deň roku svoje auto doma. Nielenže ušetrili za benzín, ale ušetrili si aj nervy a rozčuľovanie sa za volantom. Dôležité je, že vypustili do ovzdušia menej nečistôt, a tým ochránili prírodu. Okrem toho ostali uzatvorené aj ulice a autá do nich jednoducho nesmeli. To všetko sa však netýkalo Michaloviec. Cesty preplnené autami mali byť aspoň včera o niečo prázdnejšie. No, nie každé mesto darovalo svojim občanom cestovný lístok v rámci mesta zadarmo. Boli to mestá s menším počtom obyvateľov a nižším využitím mestskej dopravy, ako i Michalovce. Autobusy v týchto mestách sú v rámci okresu a okolitých obcí využívane každodenne. Preplnené spoje si nemohli dovoliť jazdiť zadarmo. Prišli by o veľké finančné zisky. Okrem autobusovej a mestskej hromadnej dopravy mesto zabezpečovalo aj železničnú dopravu, no žiadne zľavy ani akcie včera “nepadali“.
Ekologické cestovanie
Ani mestská doprava v Michalovciach žiadnu takúto výhodu neponúkala. Dokonca boli prekvapení nezvyčajnou otázkou. ,,Nie, nie,“ povedali nám na informáciách, a tak na cestách premávali autá ako v bežný deň. Hoci sú Michalovce metropolou Zemplína, patria k menším mestám, a tento krok by bol pre ne stratový. Ani včera neodložili mnohí vodiči kľúčik od auta na “policu“. Pohodlnosť ostala prednejšia pred využitím ekologickej dopravy. V istom zmysle za ňu nemusíte pokladať len pešiu chôdzu, ale i mestskú dopravu, v ktorej stojí, či sedáva veľa ľudí. Auto, v ktorom nejazdíte samy, no zveziete aj napríklad suseda. Čím viac ľudí v jedno aute, tým viac sa ochráni príroda pred znečistením. Je to nielen dobrý skutok, ale určite ekologickejšie, ako jazdiť autom sám. Samozrejme, nie vždy to je možné. No pokiaľ je, myslíte aj na to, čo tu po vás ostane. Nejaký kyslík a pekná zeleň by sa ešte zišla aj generáciám po vás.
Ľudia majú radšej autá
Každoročne sa zvyšujúce cestovné núti ľudí využívať oveľa viac auto než autobus. Je pravdou, že existujú rozličné zľavy, ktoré dopravný podnik ponúka, neplatia však pre každého. 50% zľavy si môžu užívať študenti, ďalšie zľavy držitelia preukazu ZŤP, dôchodcovia nad 70 rokov, deti v predškolskom veku atď. Platiť navyše je treba za batožinu, detský kočík a pri viacerých deťoch sa vám cestovanie autobusom ani neoplatí. Aj preto chodia niektoré autobusy už poloprázdne a ich rušením zase vznikajú preplnené.
Veronika Cholewová