Na to, že sa na displeji mobilného telefónu z času na čas objavilo neznáme zahraničné číslo, si už občania našej republiky akosi zvykli, a po prvotnom ošiali prestali na takéto čísla reagovať.
Podvodníci však nespia na vavrínoch a museli sa rýchlo zmobilizovať. Začali používať takú metódu, vďaka ktorej sa príjemcovi hovoru na displeji zobrazí slovenské číslo aj napriek tomu, že oni si spokojne popíjajú kávičku na terase reštaurácie niektorej zo zahraničných metropol. Do svojej „filmovej“ role sa vložia tak presvedčivo, že po tom, čo si na sociálnych sieťach nájdu skutočné mená, zavolajú svojej „obeti“ a najnovšie sa predstavia ako zamestnanci spoločnosti Microsoft. Ak si príjemca hovoru overí ich identitu na internete, nemá najmenší dôvod pochybovať.
Títo podvodníci najčastejšie prichádzajú ako anjeli v hodine dvanástej, ktorí vám ponúkajú technickú podporu pri oprave problému so softvérom. Svoje inštrukcie mieria tak trefne, že ich obete im poskytnú vzdialený prístup do svojho počítača. Podvodníci tak bez problémov dokážu ovládať počítač aj na diaľku a zablokovať jeho obsah. Nič netušiace obete však stále nechápu, prečo je ich počítač zablokovaný, a na opätovné získanie svojich údajov sú ochotní neraz zaplatiť prostredníctvom internet bankingu podvodníkmi stanovenú úhradu. Že nejde iba o vymyslený príbeh by vedel potvrdiť aj Košičan, ktorého v novembri minulého roku z rôznych telefónnych čísel s rôznymi predvoľbami, ale aj s predvoľbou +421, kontaktoval neznámy hlas, komunikujúci v anglickom jazyku s indickým prízvukom, vystupujúci ako pracovník podpory spoločnosti Microsoft, a Košičanovi veľkodušne núkal pomoc pri oprave systémových chýb v jeho počítači. Hlas bol taký presvedčivý, až mu Košičan uveril, a do svojho počítača si nainštaloval softvérový program, vďaka ktorému sa neznámemu „hlasu“ v telefóne podarilo získať vzdialený prístup do počítača, čo využil na získanie prihlasovacích údajov do Košičanovho bankového účtu, a pokúsil sa o prevod finančných prostriedkov vo výške 10.000 eur na zahraničný (estónsky) účet. Našťastie, Košičan prevod nepotvrdil a o svoje finančné prostriedky neprišiel.
Podvodníci dobre vedia, prečo svojim obetiam telefonujú zo zahraničných miest. Možnosti Policajného zboru, aby mohol pomôcť svojim podvedeným občanom, sú značne limitované vzdialenosťou a legislatívou cudzích krajín. Ak už sadnete podvodníkom na ich lep, šanca na opätovné získanie ukradnutých finančných prostriedkov je minimálna. Na tento druh podvodu upozornila samotná spoločnosť Microsoft, ktorá uvádza aj jednoduchú radu, ako sa nestať obeťou podvodníkov – Microsoft nikdy nekontaktujte svojich štandardných zákazníkov ako prvý, kontakt môže vyvolať ako prvý len užívateľ, nie spoločnosť. (https://support.microsoft.com/sk-sk/windows/ochrana-pred-falo%C5%A1nou-technickou-podporou-2ebf91bd-f94c-2a8a-e541-f5c800d18435) AJ v tomto prípade platí staré známe: Dôveruj, ale preveruj! A radšej stokrát preveriť, ako byť raz oklamaný.