Jedným z dôležitých pák v realizácii programového smerovania Ukrajiny je cezhraničná spolupráca z susednými štátmi - novými členmi Európskej Únie, predovšetkým Slovenska, ktoré majú rozvoj bilaterálnych vzťahov s Ukrajinou medzi svojimi zahraničnopolitickými prioritami.
Medzinárodno-právnym základom rozvoja spolupráce medzi susednými štátmi je Európska rámcová konvencia o základných princípoch cezhraničnej spolupráce medzi územnými spoločenstvami alebo orgánmi moci, ktorá predpokladá predovšetkým možnosť podpísať dohody o cezhraničné spolupráci medzi miestnymi a regionálnymi orgánmi moci. V praxi sa takáto spolupráca rozvíja tak na dvojstrannej úrovni, ako aj cez vytvorenie mnohonárodných asociácií - euroregiónov. Poslaním ukrajinsko-slovenskej cezhraničnej spolupráce na dvojstrannom a mnohostrannom základe je predovšetkým podporiť ekonomicky rozvoj hraničných regiónov susedných krajín a prehĺbiť spoluprácu v ďalších oblastiach.
Európska politika susedstva prejavuje cezhraničnú a regionálnu spoluprácu ako dôležitý faktor rozvoja vzťahov medzi EU a jeho susednými štátmi. Akčný Plán „Ukrajina – EU” predpokladá, že novy európsky inštrument susedstva a partnerstva poskytuje pomoc Ukrajine, predovšetkým v oblasti cezhraničnej a regionálnej spolupráce medzi Ukrajinou a štátmi Európskej únie.
Cezhraničná spolupráca je v prvom rade odrazom dvojstrannej ekonomickej spolupráce (tradičným partnerom SR, predovšetkým jej východných regiónov, v zahranično - ekonomickej činnosti je Zakarpatská oblasť). Podľa objemu priamych zahraničných investícii, ktoré prišli do ekonomiky Zakarpatská, SR je na 8. mieste za USA, Japonskom, Maďarskom, Rakúskom, Nemeckom, Poľskom a Holandskom. K dnešnému dnu je zaregistrovaných 248 ukrajinsko-slovenských spoločnosti na Ukrajine (z toho 136 spoločných podnikov). Najlákavejšie pre slovenských investorov sú mesta Užhorod a Mukačevo, Užhorodský a Mukačevský rajón. Viac ako 80 % slovenských investícií smeruje do výrobnej sféry. Podľa druhov ekonomickej činnosti slovenské smeruje väčšina investícií do spracovateľského priemyslu - 80,3 %; ťažobného priemyslu - 23,3 %; inej výroby priemyslu - 16 %; výroby dreva a výrobkov z dreva - 14,5 %; - potravinárskeho priemyslu - 12,9 %; poľnohospodárstva, poľovníctva a lesného hospodárstva - 10,4 % a do maloobchodu a veľkoobchodu - 10,3 %; kým napr. do dopravy a spojov len 1,0 % a do výstavby len 0,9 %.
Dôležitým a aktívnym inštrumentom cezhraničnej spolupráce je práca stálej ukrajinsko - slovenskej medzivládnej komisie pre cezhraničnú spoluprácu, ktorá bola založená na základe Dohody medzi Kabinetom ministrov Ukrajiny a Vládou SR o cezhraničnej spolupráci.
Od roku 2003 doteraz sa uskutočnilo sedem zasadnutí tejto medzivládnej komisie. Zasadnutia Komisie sa zaoberajú analýzami spolupráce medzi hraničnými regiónmi Ukrajiny a Slovenskej republiky, preberajú otázky o ďalšom rozvoj a problémoch cezhraničnej spolupráce medzi susednými regiónmi a taktiež rozpracovávajú výsledky plnenia dohôd.
Počas posledného 7. zasadnutia Komisie, ktoré sa konalo 5. - 6. júna 2008 v Prešove najviac živá diskusia bola otázka udeľovania víz ukrajinským občanom po vstupe SR do Schengenskej zóny.
Z hľadiska veľvyslankyne Ukrajiny v Slovenskej republike I. Ohnivec je nutné pravidelne uskutočňovať stretnutia medzi zamestnancami konzulárnych úradov a zaoberať sa najväčšími problémami, ktoré existujú vo vízovej sfére. Na tému víz vystúpil aj honorárny konzul Ukrajiny vo Vranove nad Topľou S. Obický a predseda Prešovského samosprávneho kraja P. Chudík, ktorí vo svojich prejavoch kriticky vyjadrili o existujúcom systéme udeľovania víz ukrajinským občanom na konzulárnych oddeleniach SR v Ukrajine a dúfajú si, že situácia z tejto otázky sa zlepší.
Zdroj: Veľvyslanectvo Ukrajiny na Slovensku