Slovenské firmy, ktoré majú záujem presadiť svoj tovar na ukrajinskom trhu, by mali najprv uskutočniť kvalitný marketingový prieskum, zahrňujúci predovšetkým vyhodnotenie veľkosti trhu a analýzu limitujúcich podmienok uplatnenia výrobkov na trhu.
Základné informácie o situácií na ukrajinskom trhu v jednotlivých sektoroch priemyslu priebežne monitoruje a spracúva Obchodno - ekonomické oddelenie v Kyjeve.
Súčasťou prípravy vývozu slovenských produktov na Ukrajinu by mali byť predbežne spracované cenové kalkulácie a objektívne porovnané s ponukou konkurencie. Slovenským firmám odporúčame pred vstupom na trh dať si spracovať kompletnú marketingovú štúdiu odborníkom z tejto oblasti. Pred zadaním spracovania marketingovej štúdie špecializovanej firme je vhodné, aby si výrobca osobne overil reálnosť predpokladu, že obstojí so svojím výrobkom v konkurencii.
Najlepšou formou je návšteva špecializovaných veľtrhov a výstav, kde sa stretávajú všetci relevantní konkurenti. Na rokovaniach s nimi si je možné overiť nielen priestor, ale i podmienky ukrajinského trhu. Vo všeobecnosti sa neodporúča rozosielanie písomných ponukových materiálov, alebo v elektronickej podobe prostredníctvom internetu.
Pozornosť je potrebné venovať analýze rizikám teritória a predovšetkým komerčným rizikám v oblasti bankových ústavov, stabilnosti kurzu, dopravným rizikám. Neodporúča sa riešiť spory v súlade s ukrajinskou legislatívou. Do kontraktov sa odporúča zapracovať riešenie sporov iným právom ako ukrajinským. Dôvodom je vysoká miera neúspešnosti zahraničných subjektov pri súdnych sporoch podľa ukrajinského práva. Vymáhateľnosť práva na Ukrajine pre zahraničných občanov je veľmi nízka. Vzhľadom na neprehľadnú a meniacu sa legislatívu a zákony sa odporúča v zásadných a dôležitých otázkach využiť služby renomovaných miestnych právnických, advokátskych, resp. auditorských spoločností.
Pri vážnejších obchodných, výrobných a kooperačných aktivitách potenciálnych investorov a obchodníkov zo SR na Ukrajine sa odporúča slovenským podnikateľom vopred navštíviť Obchodno-ekonomické oddelenie v Kyjeve s cieľom konzultovať prvé ich kroky na ukrajinskom trhu. OBEO je pripravené kontaktovať slovenských podnikateľov najmä s predstaviteľmi oblastnej štátnej správy, samosprávy, okresov, s obchodnou komorou i ďalšími inštitúciami, ktoré môžu vhodne usmerniť a uľahčiť následné kontakty a rokovania s ďalšími zainteresovanými ukrajinskými organizáciami. Legislatíva Ukrajiny sa postupne štandardizuje a prispôsobuje bežným európskym meradlám a zvyklostiam. Účasť mnohých významných európskych a svetových koncernov, ktoré spojili svoje výrobné a komerčné aktivity s ukrajinským trhom, sú len dokreslením uvedeného stavu. Ak si aj slovenské podnikateľské subjekty dobre marketingovo preveria ukrajinský trh, ak si dôkladne preveria svojich potenciálnych obchodných partnerov, niet dôvodov, aby na ňom svoje aktivity aj úspešne nerealizovali. Oproti existujúcej situácii v SR, neporovnateľné miesto pri presadzovaní a lobovaní za akékoľvek významnejšie zahraničné podnikateľské aktivity, teda aj slovenské, má stále na Ukrajine štátna sféra, a to tak na úrovni oblastí, ako aj okresov.
Zdroj: Ministerstvo hospodárstva SR