Nejeden z nás sa už stretol so situáciou, keď reklamoval výrobok. Mnohí sa dožadovali vrátenia peňazí, keďže reklamácia narušila ich dôveru. Radšej sa bez toho zaobídem, ako s tým mať viac trápenia než osohu, povieme si. Lenže realita stretnutia sa s predajcom, u ktorého reklamáciu vybavujeme, je obyčajne iná, akú si predstavujeme a veľakrát sme chtiac-nechtiac nútení výrobok si ponechať a znášať dlhé procesy pri opravách či výmenách.
Príčin, prečo je to tak, je viacero. Stále však prevláda tvrdenie, že predajca je u nás chránený viac ako spotrebiteľ.
Projekt OMBUDSPOT
Našťastie aj u nás už existujú riešenia, ktoré nám šetria čas, peniaze a hlavne naše duševné zdravie. Tým riešením sú mediátori – ľudia, ktorí sú efektívnou alternatívou alebo skôr medzistupňom medzi zamietnutou reklamáciou a dovolaním sa svojich práv inou, ako súdnou cestou. Aj napriek tomu, že mediátorstvo je u nás, dalo by sa povedať v plienkach, Slovenská republika je prvou z krajín východného bloku, kde sa tento fenomén po vzore západných európskych krajín začína udomácňovať. Od roku 2004 je u nás do dnešného dňa registrovaných a riadne vyškolených 405 mediátorov, vymenovaných Ministerstvom spravodlivosti, ktorí sa venujú širokej škále sporov medzi dvoma stranami od manželských po spotrebiteľské. Práve spotrebiteľskej vetve dalo Ministerstvo hospodárstva a výstavby SR zelenú v projekte OMBUDSPOT. Ide o projekt Združenia na ochranu práv spotrebiteľov v Poprade, s celoslovenskou pôsobnosťou. Zámerom je to, aby sa práca mediátora dostala viac do povedomia ľudí a ak je niekto v spotrebiteľskom spore, má možnosť využiť ich služby bez toho, aby ho to stálo čo len cent. Inak si za svoju prácu dávajú mediátori platiť. Snáď sa aj u nás dočkáme mediátora plateného štátom, ako je to v niektorých štátoch, kde musia byť tieto služby povinne využité ešte predtým, ako sa schyľuje k jedinému nevyhnutnému a to, k súdnemu sporu. Veľakrát sa práve ich prácou súdne spory ani nezačnú. Hlavným cieľom je predovšetkým zmier dvoch sporových strán tak, aby dospeli k dohode, ktorá je prijateľná z oboch strán. Aby boli víťazmi všetci. Cieľom je aj odbremeniť súdy, ktoré neraz trvajú roky.
Bezplatná pomoc
Aj keď projekt OMBUDSPOT odštartoval pred rokom a je už skoro pri konci, k nám do Michaloviec sa dostal len nedávno, prostredníctvom Mgr. Evy Bartošovej a jej ďalších troch kolegov. Do skončenia t.j. 31.12.2010. zostáva už len mesiac a niekoľko dní, ale aj napriek tomu si mediátorka Eva Bartošová myslí, že je tu ešte stále dostatočný priestor na to, aby si ľudia, ktorí to ozaj potrebujú, pomohli a prišli tak na to, že spory sa dajú riešiť aj inak ako súdnou cestou. Ako vraví odborníčka: „Ľudia sú u nás málo informovaní, častokrát podpisujú viacstranové zmluvy, v ktorých je práve to najdôležitejšie napísané najmenším písmom.“ Sama si myslí a dúfa, že ich práca bude postupne zúročená, napríklad skvalitnením služieb predajcov či vytvorením väčšej vzájomnej dôvery medzi predajcami a spotrebiteľmi. Počas svojej praxe (viac než 400 sporov, prevažne všetky úspešné) sa stretla už z rôznymi, extrémnymi prípadmi, kde išlo doslova o duševné zdravie klienta. Aj práve preto je týchto pár riadkov výzvou na to, aby sa ľudia so svojím spotrebiteľským problémom obrátili na odborníkov. Môžu tým bezplatne predísť rôznym nepríjemným situáciám. Hlavne teraz, keď sa blížia sviatky pokoja a mieru.
So svojimi spotrebiteľskými podnetmi sa môžete obrátiť na tel.č.0918/079509 alebo na mailovú adresu mediatorhelp.mi@gmail.com
Najčastejšie reklamovaný tovar a služby: