Problémov je všade viac než dosť. Hádam všetci sme však už určite aspoň raz počuli vetu, že každý problém má svoje riešenie. Ak problém svoje riešenie nemá, tak to potom nie je problém. Ale pekne po poriadku. Prudký rozvoj si vynútil potrebu vytvorenia novej koncepcie a štruktúry vzdelávacieho systému. Školský systém je v našej spoločnosti financovaný zo zdrojov štátu prostredníctvom podielových daní v zmysle zákona. Na chod škôl prispievajú miestne samosprávy, ktoré to v dnešných časoch nemajú ľahké.
ZŠ Pavla Horova napojená na EU zdroje
Materiálne zabezpečenie škôl je háklivá téma ako pre školy, tak aj pre tých, ktorí ich financujú. Našťastie, jedna z výhod začlenenia SR do spoločenstva Európskej únie nám dáva možnosť získať finančné prostriedky pre školy prostredníctvom štrukturálnych fondov. Do jedného z takýchto projektov, podporovaného Európskou úniou, sa rozhodla zapojiť aj Základná škola Pavla Horova v Michalovciach.
Hlavný dôvod? Skvalitnenie vyučovania a lepšie materiálne zabezpečenie. Krok, pre ktorý sa rozhodli, škola, z úst jej riaditeľa Mgr. Slavomíra Pavolka, neľutuje. Ide o projekt vyhlásený Ministerstvom školstva a s názvom: „Integrované tematické vyučovanie, inovácia metód a didaktických prostriedkov s dôrazom na využívanie IKT (informačno-komunikačných technológií),“ sa doňho zapojili v marci 2009. Ako je uvedené na stránke školy, „hlavným zameraním je vytvorenie rozvojového projektu školy, ktorý využitím tematického, projektového a zážitkového učenia, s podporou IKT a priamym rozvojom kľúčových kompetencií žiakov, vedie ku komplexnej zmene spôsobu vzdelávania.“ Rozdelený je na dve základné časti. Prvá časť sa venuje ročníkom 1-4 a druhá ročníkom 5-9. Projekt naplánovaný na päť rokov je rozdelený do dvoch etáp. Prvé dva roky prebieha priamo v škole, zvyšné tri roky sa monitoruje jeho dopad.
V štýle Waldorfskej školy
V praxi to celé vyzerá tak, že žiaci sú vedení k tomu, aby viac komunikovali, aby si vedeli vytvoriť názor a aby si ten svoj názor aj obhájili. Na stupni 1-4 s integrovaným tematickým vyučovaním sa vytvára priestor, aby žiakov neobklopovalo stresové prostredie, aké zvykne bývať v škole. Tieto deti pracujú v tzv. blokoch, čo znamená, že majú dvoj alebo troj-hodinovky, kedy im vôbec nezvoní a učia sa, ľudovo povedané to, na čo majú chuť. Okrem toho viac pozorujú veci vonku, ktoré potom opisujú. Ide hlavne o interaktívnejší spôsob vyučovania. Aj keď to nie je model Waldorfskej školy, predsa len, forma naberania vedomostí je omnoho prijateľnejšia, ako tomu bolo desať rokov späť. A to už vôbec nechcem spomínať na vyučovanie pred rokov dvadsiatich. V rámci vybavenia tu majú poruke napríklad netradičné tematické alebo robotické stavebnice lega. Ďalšou z vecí, ktorá vybočuje z rámca klasickej školskej prípravy je aj tá, že žiak si v prípade vynechania vyučovania môže nájsť dané učivo na internete a ľahko všetko dobehnúť. Do projektu je zapojených 14 učiteľov z celého kolektívu. Tí prešli určitým zaškolením, hlavne pri používaní učebných pomôcok ako aj vytváraním testov alebo pracovných listov. Aj keď ide o nový model školy, s podobným druhom výučby sa tu už stretli skôr. „Integrované tematické vyučovanie už u nás prebiehalo predtým, ako celý ten projekt vznikol a mali sme s tým už nejaké skúsenosti, o ktoré sme sa mohli oprieť. Tento projekt nám však otvoril dvere tým, že sme mali väčší priestor na preškolenie učiteľov, na zakúpenie lepšej didaktickej techniky a vo väčšom množstve,“ vnáša do rozhovoru viac svetla riaditeľ Pavolko a dodáva: „Má to svoje výhody aj čo sa týka stránky odbornej, finančnej, aj stránky materiálneho zabezpečenia. Ale popri tom všetkom je tu kvantum roboty a byrokracie.“
Starostlivo kontrolované
Škola získala prostriedky v celkovej hodnote 166 902,03 €, ktoré na jej účet prichádzajú postupne. Každá činnosť musí byť dokladovaná a všetko je kontrolované. Kontrolu vykonáva Agentúra Ministerstva školstva, vedy, výskumu a športu SR pre štrukturálne fondy EÚ (ASFEU). Tá je zas kontrolovaná priamo Bruselom. Momentálne má škola, s počtom žiakov 685, tri jazykové, tri počítačové učebne, plus navyše jednu multimediálnu učebňu, ktoré slúžia predovšetkým vyšším ročníkom. Ohlasy prechodu tejto základnej školy z klasickej na modernú sú pozitívne už teraz. Najdôležitejšie na tom však bude, či aj efekt bude rovnako pozitívny ako jeho ohlasy. Škola sa netají tým, že po skončení projektu nič nekončí a v nabratom kurze budú pokračovať. Inak by to asi ani nemalo zmysel a bol by to krok späť. Ak sa však bude možné zapojiť aj do iných projektov, radi sa zapoja, aby sa model modernej školy mohol rozvíjať naplno.
(Michal Demko)
.