Mrazivá zima vyhnala ľudí do ulíc. Ako je to možné? Niektorí si totiž uvedomili, že nemajú zimné topánočky. A tak po chladom týždni, nútení chodiť do práce, či školy, vystrčili ňufák z teplého domova aj počas víkendu. Posledný novembrový týždeň obchody práskali vo švíkoch. Nedalo s v nich ani pohnúť, nie to si ešte vybrať nejaký ten kúsok zabalený v krabici. Stále sú plné topánok, čižiem, snehúľ, ale výber sa zmenšuje. Je čas navštíviť viacero obuv nielen tie v nákupných centrách.
,,Číňaky“
V Michalovciach je to už roky s obuvami biedne. Kedysi kvalitné topánky slovenskej značky nahradili desiatky obchodov so zapáchajúcou obuvou, nízkou cenou, ktorá sa niekedy nelíšia ani cenou od normálnej obuvi. Ich zákazníci vedia, že takéto “topánky“ nevydržia dlho a napriek tomu ich stále podporujú. Pritom nevynikajú zvlášť vzhľadom, skôr odpudzujú, a na prvý pohľad zväčša vidieť, že ide o „kvalitnú nekvalitu“. Vydržia maximálne jednu zimnú sezónu aj to je priveľa. Potrhajú sa, premoknú vám v nich nohy, zmrznú vám prsty. Po ich rýchlom opotrebovaní, ktoré je lepšie pomenovať nekvalitou, si tento typ zákazníka prichádza opäť kúpiť topánky do nemenovanej predajne (je ich veľa). A tak dokola pokračuje, pričom keby si kúpil jedny topánky v značkovej obuvi, vyšlo by ho to ešte lacnejšie. Stavte radšej na overené značky, známe mená predajní, ako chodiť v obuvi, ktorá nie je ani zdravá, ani voňavá, ani kvalitná. Výnimkou je, ak niekto musí. Hoci sme sociálny štát, je kopa ľudí, ktorí sú nútení kúpiť si tie najlacnejšie topánky. Niektoré početné rodiny, dôchodcovia, či ľudia bývajúci sami majú starosti s účtami a zamýšľajú sa nad každým euríkom.
Nie je obuv ako obuv
Prekvapila vás už niekedy lacná obuv v normálnej obuve? Naozaj nemusí byť kvalitná, keď jej reklamnú kampaň sprevádza známa tvár ženy. Očakávate, že sa nachádzate v obuve a topánky by mali zodpovedať svojej akosti. Nie vždy je tomu tak. Jesenné lodičky v akcii za 20 eur sa obom ženám rozpadli na rovnakých miestach. Prvá si myslela, že chodí ťarbavo, a tak možno ich poškodila sama. Druhej sa na rovnakom mieste rozlepil predok topánky a odletel nízky podpätok. Dovtedy boli obe dámy s touto obuvou spokojné. Veľký výber rôznych druhov topánok a čísel, populárna tvár v reklamnej kampani a ani vyhovujúce ceny nestačia, ak sa zimné krátke čižmičky roztrhajú a premokajú. Pre každého je však vyhovujúce niečo iné, preto jedni nakupujú v čínskych obchodov, ktoré v skutočnosti vlastnia Vietnamci a vymýšľajú si kreatívne názvy, aby vyzerali dôveryhodnejšie. A iní v kvalitných predajniach, kde si radšej priplatia. Je to asi o tom spoznať bližšie topánku danej obuvi. Na trhu sú tie, ktoré majú svoju dlhoročnú tradíciu. Meno a postavenie ovplyvňuje potencionálneho zákazníka, ale aj tu sa občas vyskytne chybička. Výrobky už nevydržia tak dlho.
Reklamácie
,,Kúpila som si zo známej obuvi dáždnik za 13 eur v domnienke, že mi dlhšie vydrží, ale po prvom daždi sa pokazil.“ Reklamáciu žene uznali s tým, že má v budúcnosti s dáždnikom manipulovať jemnejšie. Mala ho len malú chvíľu, keď sa znovu zlomil. Reklamovať ho viac neniesla a kúpila si za pár drobných veľký dáždnik už zo spomenutého čínskeho sortimentu. Je na uvažovanie človeka, čo sa oplatí kúpiť tam, a čo nie. Podľa prieskumu tam obuv určite nespadá. Ďalší prípad reklamácie nám ponúkla slečna, ktorá si zakúpila čižmičky z nemenovaného hypermarketu. Už pri prvom nosení sa jej rozpárala pätová výstuž, zlomila sa a topánka bola zničená. Peniaze jej bez problémov vrátili, keďže od kúpy prešiel ani nie týždeň. Hypermarkety zväčša nemajú problém s vrátením peňazí. Pravdepodobne sa im to stáva aj častejšie. Zložitejšie je domôcť sa práva v obuve. Samozrejme, nie všade je tomu tak. Reklamáciu uplatnenú počas prvých 12 mesiacov od kúpy, môže predávajúci zamietnuť iba na základe odborného posúdenia. Odborným posúdením je vyjadrenie súdneho znalca alebo stanovisko vydané autorizovanou, notifikovanou alebo akreditovanou osobou alebo stanovisko osoby oprávnenej výrobcom na vykonávanie záručných opráv, t.j. autorizovaný servis (§ 2 písm. n) ZOS). Osoba určená predávajúcim na odborné posúdenie reklamácie je zvyčajne uvedená v záručnom liste, prípadne v reklamačnom poriadku. Bez ohľadu na výsledok takéhoto odborného posúdenia náklady na odborné posúdenie a iné náklady súvisiace s odborným posúdením znáša predávajúci bez ohľadu na výsledok odborného posúdenia. Reklamáciu uplatnená po uplynutí 12 mesiacoch od kúpy nemusí predávajúci zamietnuť na základe odborného posúdenia, avšak v v doklade o vybavení reklamácie musí predávajúci uviesť, komu môžete kupujúci zaslať výrobok na odborné posúdenie – zase len súdny znalec, autorizovaná osoba alebo určená osoba.
Veronika Cholewová