Ministerstvo školstva plánuje od nového školského roka zaviesť povinné skúšanie piatakov základných škôl. Jedná sa o tzv. monitor, ktorý by posúdil intelektuálnu vyspelosť dieťaťa a jeho predmetové zameranie. V praxi to znamená, že žiak majúci problémy s prírodnými vedami (chémia, biológia...) sa bude viac venovať humanitným vedám (dejepis, občianska výchova...). Učitelia súhlasia, majú však pár pripomienok.
Zbytočné!
Monitoring pre deti končiace základnú školu neznamená v podstate nič. Na viacerých výberových školách v Michalovciach ako sú napr. Gymnázium Pavla Horova a Gymnázium, Ľ. Štúra 26 sa aj tak robia prijímacie skúšky, na ktorých musí uchádzač dokázať, aké hodnotné sú jeho vedomosti. Podľa názorov učiteľov by sa mala kryštalizácia študenta prehlbovať až na vyššom stupni vzdelávania. Základné školy sú predsa len určené pre človeka, ktorý ešte nie je na vysokej intelektuálnej úrovni a záujmy takejto osoby sa môžu v priebehu rokov meniť. Žiaľ, nikto okrem ministerstva školstva dosiaľ netuší, ako bude pripravovaná zmena vyzerať. Všetko sa zatiaľ odohráva v teoretickej rovine; až čas ukáže, či sa testy pre piatakov ujmú, alebo ich zmietnu zo stola.
Jednoznačné nie
Ako si niektorí z nás mohli zvyknúť: Na tých, ktorých sa problém týka, sa hľadí ako na posledných. Terajší štvrtáci vystavujú novej zmene červenú.
„Píšeme veľa diktátov a písomiek,“ hovorí 10 ročný Maroš z V. ZŠ sídliacej na Školskej ulici č. 2. „Nepočul som o žiadnom testovaní. Mám rád matematiku, ale iné predmety mi tiež idú. Ešte neviem, čím by som chcel byť. Možno policajt.“
Detské nazeranie na svet je premenlivé ako počasie a vnucovať dieťaťu, čoho sa má pridŕžať a akým smerom by sa malo uberať, vyvoláva vlnu nesúhlasu i u rodičov. Je už takmer isté, že v budúcom školskom roku sa monitoru nevyhnú ani piataci. Túto novotu nemusí každý pokladať za dobrú či zlú – stačí jej dať šancu. Novou zmenou sa naše školstvo môže pohnúť o krok vpred.
Lukaš Mano