V okolí Humenného takmer po dvoch rokoch znova premávajú vlaky. Cestujúci museli doposiaľ využívať náhradnú autobusovú dopravu. Trate na Zemplíne totiž modernizujú - po elektrifikácii vlaky zrýchlia až na 140 km/h.
Presadať z vlaku do autobusu v Humennom cestujúci už nemusia. Vlakovú dopravu obnovili do Stakčína, Medzilaboriec aj Prešova. Na tratiach zatiaľ nepremávajú elektrické, ale dieselové-motorové súpravy. Práce na elektrifikácii totiž stále pokračujú na trase Bánovce nad Ondavou - Strážske. „Nejedná sa už o klasickú kombináciu vozňov a rušňa, ale jedná sa o integrovanú celú jednotku, ktorá ma kapacitu 337 miest. Z toho je 160 miest na státie a tých viac ako 170 je na sedenie. Maximálna rýchlosť týchto jednotiek je 120 kilometrov za hodinu,“ hovorí generálny riaditeľ železničnej spoločnosti Slovenska Peter Helexa. Vlaky sú moderné, klimatizované, sú nízkopodlažné a majú aj wifi. „Viac ako rok a pol sme boli stredovým mestom, kde sa hromadila celá doprava. Autobusová doprava odtiaľ odchádzala, čo bol nápor na naše mesto, ale konečne je to spustené,“ pokračuje primátor Strážskeho Patrik Magdoško. Okrem elektrifikácie tratí zmodernizovali aj železničné priecestia a zabezpečovacie zariadenia. V Humennom pribudlo aj nové rušňové depo, ktoré bude slúžiť na údržbu vlakov. Celkové náklady na elektrifikáciu tratí na Zemplíne presahujú 216 miliónov eur. Hradené sú z eurofondov. Modernizáciu všetkých úsekov plánujú železničiari ukončiť v lete.
Foto: msú humenné