Zlý stav cestnej siete
Od roku 2006 boli z rôznych zdrojov opravené viaceré komunikácie (úseky z Michaloviec do Zbudze, Budkoviec a iných obcí, cesty vedúce do V.Revíšť, Úbreže atď.). „Napriek tomu stále máme cestné úseky poškodené po zime,“ povedal vedúci strediska SaÚC KSK Michal Kráľ, ktorý v tejto organizácii pracuje tridsať rokov. V nevyhovujúcom technickom stave boli komunikácie na úsekoch: Michalovce - Z.Široká, Kusín a Jovsa, Vojany - V.Kapušany, V.Raškovce - Vojany, v Palíne a na ďalších miestach. V týchto dňoch cestári robia výspravky. Renovácia potrvá do leta. Väčšie opravy sa skončia až v októbri. Roboty je veľa. Na mnohých úsekoch sú výtlky. Niektoré vozovky sú rozpadnuté. Tohtoročná premenlivá zima mala na stav cestnej siete zlý vplyv. Časté striedanie plusových teplôt s mínusovými podstatne zhoršilo kvalitu ciest.
Všestranná činnosť
Na zničené cesty upozorňujú aj občania. „Mali sme sťažnosti. Snažíme sa ich riešiť. Mrzí ma správanie ľudí. Ak zbadajú nedostatky, tak tvrdia, že nič nerobíme. Pritom naše personálne možnosti sú obmedzené. Nemôžeme byť všade,“ vysvetlil. Sú šoféri, ktorým prekážajú práce na cestách. Nemajú trpezlivosť
a cestárov bezdôvodne urážajú. Udržiavanie úsekov nie je ich jedinou činnosťou. Ešte v zime odstránili časti drevín, ktoré zasahovali do ciest. V súčasnosti z nich odstraňujú posypový materiál. Zároveň čistia mosty. Zbierajú aj nečistoty z cestných telies. Takisto dopravné značky používané v zime. V najbližších dňoch obnovia vodorovné dopravné značenie. Natrú zvodidlá. V závere apríla začnú s kosením trávy pri komunikáciách. V najbližších dvoch mesiacoch vynovia - v rámci blížiacej sa letnej turistickej sezóny - cestnú sieť pri Zemplínskej šírave. „Práce realizuje rôzny počet zamestnancov. Závisí od rozsahu činnosti,“ objasnil. Michalovská Správa a údržba ciest KSK vo vlastnej réžii zabezpečuje údržbu ciest II. a III.triedy v dĺžke takmer 510 kilometrov. Na základe dohody sa stará aj o cesty I.triedy, ktoré patria štátu. Majú viac ako 70 km. SaÚC opravila, napríklad hlavnú vozovku medzi Michalovcami a Strážskym. Zároveň aj trasu medzinárodného významu Horovce - Vyš.Nemecké.
Nie sú financie
Správa ciest financuje jarné práce z celoročného rozpočtu. Pre vysoké ceny pohonných hmôt šetrí. Peniaze chýbajú. Preto nemôže investovať do obnovy techniky. Má väčšinou viac ako dvadsať rokov. Prostriedky nie sú ani na rekonštrukciu sídla. Realizujú sa len menšie opravy kúrenia, vodoinštalácie a vozového parku. Cestárov najviac trápi narastajúci počet poškodení dopravných značiek a uličných vpustí.
(jn)