Po písomných maturitných testoch konaných v marci príde onedlho chvíľa pre nevyspitateľnú ústnu maturitu, pri ktorej sa ukáže, aké sú ozajstné vedomosti stredoškolákov. Maturanti majú zmiešané pocity. Drvivá väčšina sa teší na odchod zo strednej a zmenu prostredia. Iní sú však nervózni nie len zo samotnej maturity, ktorá môže dopadnúť akokoľvek, trápi ich aj myšlienka na to, že ľudí stretávajúcich každý deň niekoľko rokov, po maturite už možno nikdy neuvidia pohromade.
Dievčatá stresujú viac
Študentky sú kvôli maturite oveľa nervóznejšie než chlapci. Je to i preto, že dievčatá pristupujú k takýmto dôležitým skúškam zodpovednejšie, no aj napriek skvelej pripravenosti a dlhému vysedávaniu pri učebniciach nevedia nájsť pokoj a uvoľniť sa. Často sa stáva, že jednotkárky a jednotkári zabúdajú na všetko, čo sa naučili, v tej najnevhodnejšej chvíli. Za každým takýmto prípadom stojí stres. Učitelia, ktorí majú niekoľkoročné skúsenosti s maturitnými skúškami a maturantmi varujú – prehnané učenie či horúčkovitá iniciatíva sú na škodu.
Predmetový paradox
Predmetovým paradoxom nazvali vedci jav, ktorý sa zdá byť neuveriteľný. Testovali niekoľko desiatok študentov, a načo prišli? V prvom pokuse sa maturantov nechali naučiť iba jedinú z 30 tém. V 90% si študenti vytiahli práve tú tému, na ktorú sa naozaj zodpovedne pripravili. V druhom kole nakázali študentom, aby sa naučili 29 maturitných zadaní, a jediné nie. V 90% si maturanti vytiahli tému, o ktorej nemali ani potuchy. Predmetový paradox je bežný aj v michalovských školách. Skúšajúci mnohokrát počujú, ako si študent vzdychne a povie: „Práve túto som sa neučil.“ Alebo: „Práve túto som chcel.“
Skúškam z materinského jazyka sa nevyhne nik. Nočnou morou stredoškolákov končiacich ročníkov sú básnici. Zapamätať si názvy básnických zbierok či recitovať vybrané verše štúrovskej generácie je ozajstným umením. Najvýhodnejší prístup k učeniu je na gymnáziách, kde si mohli študenti vybrať najmenej dva predmety, z ktorých chcú maturovať. Ostatní budú musieť zvládnuť skúšky aj z ostatných odborných predmetov podľa toho, akú strednú školu navštevujú. Pri hodnotení odpovedí sa prihliada na celkový stredoškolský prospech, percentuálnu úspešnosť z písomných maturitných testov a slohov. Študenti aj učitelia dúfajú, že zmaturuje každý. V druhom prípade by sa všetko muselo zopakovať v auguste.
Lukáš Mano