Zmena počasia, ktorá nás v týchto dňoch zastihla, nás môže nepríjemne prekvapiť i na ceste. Meteorológovia upozorňujú na vytváranie tenkých vrstiev námraz na vozovke. Vodiči musia byť opatrní aj pri ranných hmlách, ktoré nepríjemne narúšajú viditeľnosť. Opatrnosti nie je nikdy dosť.
Počasie
I keď nás náhla zmena klimatických podmienok prekvapila, na november to predsa nie je nič výnimočné. V minulom roku boli takéto teploty pravidelné a nik sa im nečudoval. Šok spôsobilo práve nezvyčajné teplo, ktoré sme tu mali v poslednom čase. Všetci účastníci cestnej premávky – avšak najmä šoféri motorových vozidiel – by nemali zaspať na vavrínoch.
Zimné pneumatiky
Nadránom sa teplota neprehupne cez hranicu piatich stupňov a v noci býva okolo nuly, takéto teploty počas posledných dní naznačujú, že správny čas na výmenu plášťov je práve teraz. Čakať na prvý sneh sa neoplatí. Už pri teplotách pod +7°C má automobil s letnými pneumatikami zhoršenú ovládateľnosť, čím sa výrazne znižuje bezpečnosť posádky. Rozdiely medzi letným a zimným obutím sa najviac prejavia pri brzdných schopnostiach automobilu. I keď je sneh zatiaľ v nedohľadne, na zasneženej ceste má auto s letnými gumami o 20% dlhšiu brzdnú dráhu ako vozidlo, ktoré využíva zimný dezén.
Zimná pneumatika je vyrobená z mäkších zmesí a má hlbší dezén. Kľúčový je väčší počet lamiel (drážok). Lamelové bloky sú umiestnené v smere rotácie pneumatiky, čo zaručuje dobrý záber aj na náročnom zimnom povrchu vozovky.
Vodiči
Ako sa s náročnou situáciou zmierujú šoféri osobných či nákladných áut?
„Zimné pneumatiky? Nie je na to trochu priskoro?“ čuduje sa jeden z vodičov po vyslovení našej otázky. Práve takýto postoj však môže viesť k nehodám, ktoré sa podľa neblahých očakávaní dopravcov a policajtov v nasledujúcich dňoch rozrastú ako huby po daždi.
Lukáš Mano