Na zraz 8. ročníka Zemplín veterán rallye prišlo viac ako 100 historických vozidiel. Tentokrát Vám prinášame príbehy samotných mafiánov a ich veteránov.
Strieľali z dverí
Mafiánske auto Citroen 11 BN z roku 1948, aké používala talianska mafia, patrí Zemplín veterán klubu. ,,V tomto období ho začali používať mafiáni,“ vysvetľuje prívlastok vozidla Mikuláš Koščo.
Na svoju dobu bolo veľmi rýchle a polícia ho nemohla dostihnúť. ,,Boli v popredí pred zákonom.“ Na týchto vozidlách sa mafiáni dokázali rýchlo vzdialiť a zmiznúť. Dnes jazdí najrýchlejšie 80km/h. Dokázalo by ísť vraj rýchlejšie, ale treba byť opatrný. ,,Nedávno mi v plnej rýchlosti v zatáčke odletelo celé koleso,“ Koščo pokračuje, že pri starších autách je to normálne, preto chodí za zrazom odťahová služba. ,,Ak vypadne štartér, dá sa naštartovať kľukou,“ objasňuje význam kľuky vpredu, s ktorou krúti.
V mafiánskom aute sa stále nachádza samopaľ. Majitelia ním nestrieľajú. Ide len o detskú hračku. Dvere sa otvárajú opačne než je dnes zvykom, preto mohli mafiáni strieľať po ich otvorení aj za jazdy. ,,Na aute sme nenašli už žiadne stopy po guľkách, pretože už bolo renovované,“ potvrdil Koščo.
Mafiánskemu autu prispôsobujú jeho vodiči i svoje oblečenie. Kúpili ho v Nemecku, ale korene má v Turecku. Napokon sa dostalo na Slovensko. Auto je využívané i na svadbách. Zemplín veterán klub prezentoval na zraze 7 vozidiel. Na konte má 9 vozidiel a zopár ocenení, ktoré získali aj s jedinou existujúcou sanitkou v rámci Československa (ŠKODA 1101 TUDOR). Šoférovali aj prvé sériovo vyrábané auto z roku 1918 (Ford T). ,,Cena na začiatku výroby bola 150 usd, dnes cena stúpa každým dňom,“ hovoril Jozef Makohus. ,,Každý kto robí s veteránmi, musí byť tak trošku trafený, a keď nás trafí, sadneme do áut a ideme sa odreagovať ako malí chlapci,“ zažartoval Makohus.
Osudy áut
K vozidlám sa ich majitelia dostali rôznych spôsobom. Všetci sa zhodujú na ich finančne nákladnej renovácii a nevyčísliteľnej hodnote. ,,Sme tu štvrtýkrát, ale s touto motorkou ukrajinskej výroby po prvý raz,“ povedal Michal Kročko, ktorý ju zbadal pred rokmi zarastenú v kroví na dvore a odkúpil ju od ukrajinského majiteľa. Majiteľ vozidla z roku 1934 bol na zraze prvýkrát. S opravami auta sa trápil veľmi dlho. ,,V technickom preukaze je jeho celá história, patril dcére zverolekára v Čechách.“ Renault 8 1968 mal na zraze tiež svoj krst. Jeho majiteľ Michal z okolia Michaloviec ho kúpil a neskôr opravoval. Medzi novinkami bola aj Škoda 1000MB rok výroby 1964:,, Auto som zdedil, prvým majiteľom bol môj dedo, rekonštruoval som ho 7 rokov,“ opravy stáli Miroslava zo Sečoviec veľa času a veľa peňazí.
Karol Senk dostal Trabant 601 limuzínu z roku 1969 od brata, ktorý sa ho chystal dať na šrotovisko. Renovácia auta bola nákladná aj pre pôvodnú elektroniku. ,,Občas ho používame, keď ideme po vnúčika do školy,“ dodala jeho manželka oblečená v štýle 70.tych rokov. V zlom stave si doniesol z Francúzska Citroen 2CV 1975 Ladislav Lovo z Košíc. ,,Som druhým majiteľom tohto auta, renovácia bola nákladná.“ Ľudí zaujal i americký kabriolet s piknikovým košom namiesto kufra, na ktorom prišil Peter Mrava z Prešova. Vozidla boli do rúk majiteľov dovozené zo všetkých kútov sveta. Najvzdialenejší veterán prišiel na Zemplín z Prahy.
Veronika Cholewová
Karol Slenk dostal Trabanta od brata. Mal skoncit na srotovisku, jeho hodnotu navysil.Okrem zrazu ho s manzelkou vyuzivaju, ked idu do skoly pre vnucika.
Ludia obdivovali stare auta.Okolo niektorych sa vytvarali skupinky ludi
Makohus a Kosco doniesli na zraz spolu so siestimi autami aj mafianske
Medzi veteranmi nechybali ani motorky. Michal Krocko ju ziskal na Ukrajine
Na zraz dosiel aj mafian so samopalom. Dvere sa mu otvaraju z opacnej strany, aby mohol strielat
Navstevnici zrazu si vsimali aj motor vozidla. Zaujal ich aj prve seriovo vyrabane vozidlo, s ktorym prisiel Zemplin veteran klub